Renunțarea la fumat te îngrașă?

Mulți oameni se tem să se lase de fumat pentru că se tem pentru silueta lor. Este adevărat acest lucru? Cum se poate remedia acest lucru? Cu o dietă corectă, exerciții fizice și lucrând asupra propriilor emoții. Dar mai ales cu o abordare integrată care abordează toate aspectele fumatului

Una dintre cauzele creșterii în greutate constatate în timpul primelor vizite de dietă – în afară de căsătorie, copii, menopauză și schimbarea stilului de viață – este decizia de a renunța la fumat.

Renunțarea la fumat determină creșterea în greutate? Adevărat sau fals?

„O creștere a greutății corporale de diferite mărimi apare la aproximativ 85% dintre pacienții care se lasă de fumat”, explică Dr. Benedetto Rho, pneumolog și expert în calea anti-fumat.

„Acest lucru se produce în principal din următoarele motive: pierderea acțiunii anorexigene a nicotinei, a cărei absență duce la o scădere a metabolismului bazal, cu o creștere consecutivă a caloriilor cu alimente; îmbunătățirea percepției gustului care nu mai este atenuată de fumat; oralitatea compensatorie accentuată: subiectul simte nevoia continuă de a pune ceva în gură, de preferință dulce pentru a se autogratifica”.

Cum eviți să te îngrași după ce te-ai lăsat de fumat?

„Cu o strategie adecvată, este perfect posibil să se mențină la minimum creșterea în greutate. urmați un regim alimentar bazat în principal pe legume, fructe și proteine; limitați dulciurile și grăsimile, beți multă apă.

Și apoi trebuie să faceți exerciții fizice sporite. Nu este nevoie să atingeți performanța maximă! Echivalentul unei jumătăți de oră de activitate fizică, chiar și împărțită în trei blocuri de 10 minute, poate arde până la 1000 de calorii suplimentare pe săptămână. Urcarea scărilor, plimbarea câinelui, grădinăritul, mersul pe jos într-un ritm bun, spălatul geamurilor, curățarea zăpezii, joaca cu copiii: cele mai normale, dar și cele mai plăcute activități au o influență pozitivă asupra organismului, cu condiția să fie repetate în fiecare zi.”

Există o terapie medicamentoasă pentru a renunța la fumat?

„Terapia farmacologică poate ajuta cu siguranță: terapia de înlocuire a nicotinei (plasturi, gumă de mestecat, spray nazal, inhalator și microtabeta) permite amânarea problemei, menținând în același timp aportul de nicotină. O eventuală creștere în greutate se va manifesta, prin urmare, doar la sfârșitul terapiei, adică la aproximativ trei luni de la renunțarea la fumat. Un alt medicament, bupropionul, limitează creșterea în greutate datorată renunțării la nicotină, în timp ce acțiunea anorexigenă a vareniclinei, cel mai activ medicament pentru cei care intenționează să renunțe la fumat, este mai puțin.

Cu toate acestea, trebuie reținut că medicamentele menționate mai sus permit abordarea unei probleme pe rând: mai întâi renunțarea la fumat, apoi creșterea în greutate. Odată rezolvată problema dependenței, proaspătul fost fumător este mai calm și, prin urmare, mai deschis la o strategie de limitare a creșterii în greutate”.

De ce se ia în greutate atunci când se renunță la fumat?

„Să inventăm cazul domnului Mario Rossi, care este fumător, are o viață sedentară, o slujbă de funcționar și, prin urmare, nu este foarte activ, nu face sport și este supraponderal, cu un necesar caloric zilnic de aproximativ 2500 Kcal pentru a-și menține greutatea (în exces)”, adaugă doctorul Giuliano Ubezio, dietetician.

„Într-o bună zi, domnul Rossi, continuând să-și mențină stilul de viață (sedentar și nu foarte activ), decide să se lase de fumat, moment în care începe să observe creșterea în greutate, pentru că necesarul său a scăzut la 2000 Kcal, dar continuând să mănânce așa cum a făcut-o întotdeauna, introduce mai multe calorii (500 Kcal) decât are nevoie. Acest lucru se întâmplă cu toți fumătorii care se lasă de fumat, deoarece fumatul crește necesarul zilnic de calorii cu 500 Kcal. Prin urmare, atunci când renunță la fumat, ar fi bine să reducă aportul zilnic de calorii, astfel încât să mențină aportul caloric, egal cu consumul de calorii și nu mai mare, echilibrând corect alimentația.

Creșterea în greutate la renunțarea la fumat este apoi legată de creșterea tuturor gesturilor compensatorii pe care le face în loc să fumeze, astfel că în loc să fumeze o țigară „ciugulește” nervos, ca un gest făcut în locul folosirii gurii pentru a fuma, ci pentru a mânca. Așa cum se întâmplă adesea, ceea ce se mănâncă sunt bomboane, gustări dulci sau sărate, bucăți de brânză sau mezeluri care înlocuiesc țigara, introducând astfel mult mai multe calorii decât necesarul caloric zilnic, crescând în consecință greutatea corporală. În acest caz, crearea unei diete personalizate poate fi utilă pentru a înțelege ce să mănânci în afara meselor ca înlocuitor al actului, acum eliminat, de a fuma o țigară.”

Cum să renunți la fumat și să nu „compensezi” prin creșterea satisfacției alimentare?

Cuvântul expertului: „Din punct de vedere psihologic-comportamental, obiceiul de a fuma este de obicei înlocuit de un mod de a mânca care are un caracter emoțional”, explică Dr. Francesca Biondini, psihoterapeut și expert în dependențe.

„Satisfacția rezultată în urma unui consum impulsiv/compulsiv de alimente crește nivelul de dopamină din organism, replicând efectele fumatului unei țigări. Acest lucru poate duce la creșterea aportului caloric, la consumul compensatoriu de alimente care se consumă rapid, cum ar fi dulciurile și gustările… (satisfacția orală), ceea ce duce la creșterea în greutate, dacă nu este recunoscut și controlat. De aceea, în programul nostru, echipele medicale, psihologice și dietetice lucrează împreună pentru a oferi un ajutor integrat constând în diferite strategii care vizează gestionarea diferitelor stări emoționale care stau la baza foamei de renunțare la fumat, creând împreună o bună modalitate de a ajuta la restabilirea calmului și a unei funcții metabolice sănătoase pentru a contribui la reducerea apetitului și a anxietății.”

Poate fi renunțarea la fumat o oportunitate de a lucra asupra propriei persoane?

Prin urmare, este bine să ne gândim la renunțarea la fumat ca la un moment în care să lucrăm asupra propriei persoane pentru a „învăța” despre propriul sistem de gratificare, pentru a învăța despre influența emoțiilor asupra comportamentului nostru la masă, precum și în abordarea substanțelor care creează dependență.

Poate fi un moment care să devină o oportunitate de a lucra asupra propriei persoane și de a-și îmbunătăți condiția fizică la rându-i, nu o condiție de constrângere și de constrângere a propriilor impulsuri, dorințe și mecanisme de gratificare.

Lasă un comentariu